Hvordan bygge selskapet?
- Eyvind Time
- 28. des. 2022
- 3 min lesing
Skap en solid grunnmur
I de forrige artiklene fokuserte jeg på selve Idéen og produktet, nå er det bygging av selskapet som jeg skal fokusere på.
Dette er ofte en periode som krever man jobber fokusert og raskt. Her kan det gå mye tid til spille og brukes unødvendig mye tid. Brett opp ermene og sett i gang. Gjøres denne fasen riktig har dere laget en solid grunnmur for bedriften.

Verdistrømsanalyse og forretningsplan!
Innovasjon Norge anbefaler Aleksander Osterwalders Business Model Canvas.
Canvas er et av flere verktøy som gründer kan bruke i prosessen fra ide og frem til en ferdig utviklet forretningsmodell. Business Model Canvas består av 9 ulike elementer som til sammen beskriver hvordan bedriften er «skrudd sammen» for å produsere og levere en gitt verdi til bestemte kundesegment.
Kan jeg gjøre alt selv?
Skal Gråtass vedkløveren produseres selv eller kan noen tjenester kjøpes ferdig? Dette kunne for eksempel vært mulig hos en produsent av originalutstyr. OEM er et selskap som produserer deler og utstyr som kan markedsføres av en annen produsent. Et eksempel er Foxconn, et taiwansk elektronikkfirma som produserer deler og utstyr til andre selskaper som Apple, Dell, Google, Huawei og Nintendo.
Begrepet brukes også på flere andre måter, noe som forårsaker tvetydighet. Noen ganger betyr det produsenten av et system som inkluderer andre selskapers undersystemer, en sluttprodusentprodusent, en bildel som er produsert av det samme selskapet som produserte den originale delen som ble brukt i bilmonteringen, eller en verdiskapende forhandler.
Har jeg oversikten?
Poenget med canvas er at det er lett å visualisere hvilke konsekvenser en endring i en av forutsetningene i modellen, får for andre deler av virksomheten. Dersom gründer underveis finner at han vil satse på et annet kundesegment enn det han opprinnelig planla, vil dette kunne ha konsekvenser for hvor og hvordan han kommer i kontakt med kunden, hvilke samarbeidsparter som blir nødvendig osv. Som utviklingsverktøy i prosessen fra idé til marked, er canvas enkel, intuitiv og genial.

Doblin har laget en fin figur (ovenfor) som illustrer godt hvor man først antar hvor man må tjener penger (hele søyler). I realiteten tjener man mest penger på forretningsmodeller og brukeropplevelser.
Det er viktig tenke hva Idéen skal gi en verdi for:
De ansatte i form av meningsfylt arbeid og arbeidsplass.
Kundeopplevelse og brukererfaring er hva folk forteller til sine venner og deler på sosiale medier.
Verdi for selskapet og aksjonærer.
Bidrar til å løse en utfordring for samfunnet, finne riktige bærekraftsmål.
Som grunder er det viktig å dele og fokusere på hva Idéen skal skape. Osterwalder deler det opp i 5 faser:
Mobilisere, lag en Canvas. Fortell og forklar deg selv og bli bevist på hva som skal skapes
Forstå, hva skal skapes hva er verdiløftet for selskapet. Kundesegment, kostnad/inntekts-strøm
Design, forstå tilbakemeldinger fra test kunder. Lag flere business modeller og test den beste
Implementer, velg beste BC-modellen og lag de første prototypene
Drift, dagmøter, ukes møter, månedsmøter og målinger stadige forbedringer

Oppstart av en bedrift går ikke rett linje før man har etablert bedriften og fått orden på rutiner og avvik. Selve bedriften er som å skape et produkt – 2 steg frem 1 tilbake. Noe uforutsett skjer og vipps så er man tilbake til start. Men klokere av erfaring. Osterwalder har tegnet en skisse som dette.

Kort oppsummering
Det er viktig å lage seg en plan og verdistrøm, samt være bevisst på hvor i bedriften man skal tjene penger.
Skal du drive med utvikling av vedkløyvere eller produksjon?
Hvor trenger du å være systematisk, og er du bevisst på hva du kan best selv?
Hvem er den typiske kunden?
Varemerke er også viktig, og kan bestå av bokstaver, tall, ord, slagord, navn, logoer, figurer og bilder, emballasje, lyd, bevegelse eller kombinasjoner av disse. Et varemerke må ha særpreg slik at kundene kan skille produktet ditt fra andres sist og ikke minst CE-merke. Uten CE-Merke er man ikke en produsent, men bare en importører eller detaljist uten en lengre verdikjede og skaper fortjeneste.
Vedklyveren må produseres, selges og markedsføres = Kommersialiseres
Kommersialisering skal jeg fortelle om i neste kapittel, dette er ofte den dyreste delen av en oppstarts bedrift.
Comments